• zoomable
     

    ساختار، تشکیلات و مأموریت ­های دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی

         بر اساس آیین‌نامه و ابلاغیه‌­های شورای جهانی صنایع دستی (wcc( در سال 2014 میلادی و با هدف عالی ارتقاء سطح زندگی مردم صیانت از صنایع دستی، اشتغال­‌زایی و ترویج خلاقیت در این حوزه کلیه شهرهایی که پس از انجام مراحل انتخاب، بعنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده شده­‌اند دارای ساختار کلی زیر می باشد:

    دبیرخانه:

    • رئیس
    • منشی
    • سه کارشناس مرتبط با صنایع دستی

    شورای سیاست گزاری شهر جهانی:

    1. استاندار (رئیس شورا)
    2. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور
    3. شهردار
    4. مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
    5. مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    6. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (دبیر شورا)
    7. سه نفر از هنرمندان با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تایید معاون صنایع دستی کشور


     وظایف:

    • وظایف ترویجی_آموزشی
    • وظایف حمایتی
     

     وظایف ترویجی-آموزشی:

    1. بکارگیری نمادهای صنایع دستی در مناظر شهری و بین شهری مانند ورودی‌های هر شهر، بوستان‌ها، میادین و خیابان‌های اصلی و مرتبط با صنایع دستی
    2. گسترش تبلیغات صنایع دستی شهر در سطح ملی و بین‌المللی از طریق تهیه و توزیع گسترده اقلام تبلیغاتی (بروشور و کاتالوگ‌های تبلیغاتی چندزبانه، تبلیغات مجازی، تبلیغات رسانه‌ای و دیجیتال).
    3. فراهم آوردن شرایط مناسب جهت تعامل میان هنرمندان شهر با دیگران شهرهای جهانی ثبت شده مانند شرکت در نمایشگاه‌ها و برگزاری بازارچه‌های فروش و فروشگاه­‌های ثابت و غیره
    4. فضای مناسب آموزش برای آموزش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صنایع دستی در مراکز خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی، دانشکده‌های مختلف مرتبط با رشته‌­های صنایع دستی، مراکز و موسسات آموزش عالی، هنرستان‌ها و مراکز آموزشی آزاد)،
    5. تهیه کتب آموزشی و علمی مرجع، کتب آموزشی و مهارتی، تهیه بسته‌های برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی.


    وظایف حمایتی:

    1. حمایت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل:
    الف - وجود سیستم حمل و نقل جاده ای و شبکه راه های پیوسته بین نقاط شهری و روستایی
    ب - وجود سیستم حمل و نقل جاده ای شهری و درون شهری و بین شهری
    ج - وجود سیستم حمل و نقل هوایی جهت جابجایی مسافر و کالا

     
    2. حمایت و توسعه زیرساخت های اقتصادی:
    الف - سیستم بانکی و شبکه مبادله اقتصادی الکترونیکی
    ب - شبکه بیمه هنرمندان و محصولات آنها
    ج - شبکه بورس کالا ویژه محصولات صنایع دستی

     
    3. حمایت و توسعه فضاهای تجاری:
    الف - مراکز و مجتمع های تجاری صنایع دستی
    ">ب - بازارهای ثابت صنایع دستی شهری و روستایی
    ج - بازارچه های فصلی و موسمی صنایع دستی شهری و روستایی
    د - نمایشگاههای ثابت صنایع دستی
    هـ - دهکده صنایع دستی
     
        پیرو بند 2 وظایف تشکیلاتی و در راستای آماده‌سازی عناوین قابل بحث در شورا کلان‌شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و همچنین وظایف ترویجی آموزشی و حمایتی، تشکیل کارگروه‌های  تخصصی زیر مورد نظر می‌باشد.
     
    • کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات شهری
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده شهرداری،نماینده صدا و سیما
    • کارگروه آموزش
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
    • کارگروه بازرگانی و حمایت از تولید
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
    • کار گروه روابط بین الملل
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
    • کارگروه ترویج
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده شهرداری،نماینده صدا و سیما
    • کارگروه اقتصاد
    اعضا  نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
    • کارگروه پژوهش
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل، نماینده صنایع دستی، نماینده زمین شناسی، نماینده دانشگاه فردوسی، کانون جواهرات و سنگ های قیمتی ایران
    • کار گروه استاندارد
    اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل


    چشم انداز:

    فرصت های بخش خصوصی برای ورود:

    • اکتشافات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی
    • فراوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی
    • مدیریت بازاریابی و فروش
    • ژئوتوریسم


    بازارهای هدف اصلی:

    • کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس
    • کشور های آسیای مرکزی
    • کشورهای آسیای شرقی


    ضرورت ها

    • هماهنگی بین ارگان های درگیر
    • نگاه صنعتی به بخش
    • ایجاد شهرک صنعتی و فناوری جواهرات و سنگ های قیمتی
    • ایجاد مرکز ملی سنگ های قیمتی
    • ایجاد موزه سنگ های قیمتی
    • تدوین ضوابط انگیزشی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نظیر
    • معافیت های مالیاتی
    • بخشودگی بیمه کارکنان
    • حمایت های مالی و تسهیلاتی و زیر ساختی
    • تدوین ضوابط آسان گمرکی در واردات، صادرات و ماشین آلات

     

    راهبردها:

    الف- راهبرد کلان:

    ایجاد کارگروه تخصصی رفع موانع پیش روی تجارت داخلی و خارجی گوهرسنگ ها جهت ایجاد زیرساخت مورد نیاز

    ب- راهبرد توسعه بازار (داخلی و خارجی)

    • انتخاب مشهد به عنوان شهر معین جهت صادرات گوهرسنگ‌ها در کشور
    • تلاش در جهت هماهنگی بین سازمانی توسط مدیریت استان خراسان رضوی با متولی‌گری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان توسعه و تجارت ایران، سازمان ملی استاندارد بانک مرکزی، وزارت امور خارجه، گمرک، سازمان زمین‌شناسی، دادگستری، نیروی انتظامی و بخش خصوصی فعال در این عرصه
    • تطبیق عرضه و تقاضا و توسعه تبلیغات و بازاریابی گوهرسنگ ها در سطوح ملی و بین‌المللی
    • شناسایی بازارهای جدید تقاضا در سطوح داخلی و بین المللی
    • گسترش معاملات تجاری با کشورهای همجوار در جهت دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی شده

    ج_راهبردهای توسعه محصول:

    • تعریف استاندارد برای محصولاتی که قابلیت عرضه به بازارهای بین‌المللی را دارد.
    • توسعه شبکه تامیین مواد اولیه از بازار داخلی و خارجی
    • توسعه بخش طراحی و توسعه محصول و ایجاد شبکه از تامیین مواد اولیه تا تولید و بسته‌بندی مناسب در سطح ملی و بین‌المللی
    • طراحی و اجرای سیستم درجه بندی محصول
    • توسعه آموزش و تحقیقات جهت کنترل کیفیت و ارتقای محصول
    • ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی در مشهد که مورد تایید استاندارد و بانک مرکزی باشد.

     

ارتباط با ما

نشانی دبیرخانه: مشهد شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگ، بوستان کوهسنگی، موزه بزرگ خراسان

تلفن تماس: 37259311_37269070_37269502-051 داخلی 110,111

فکس: 05137269502

آدرس سایت: gemstones.razavichto.ir

ایمیل:  shahrejahanigoharsang@iran.ir
تمامی حقوق این پورتال متعلق است به اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی مجری پورتال : شرکت داده پردازی پویان ابتکار شرق