ساختار، تشکیلات و مأموریت های دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی
بر اساس آییننامه و ابلاغیههای شورای جهانی صنایع دستی (wcc( در سال 2014میلادی و با هدف عالی ارتقاء سطح زندگی مردم صیانت از صنایع دستی، اشتغالزایی و ترویج خلاقیت در این حوزه کلیه شهرهایی که پس از انجام مراحل انتخاب، بعنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده شدهاند دارای ساختار کلی زیر می باشد:
دبیرخانه:
-
رئیس
-
منشی
-
سه کارشناس مرتبط با صنایع دستی
شورای سیاست گزاری شهر جهانی:
-
استاندار (رئیس شورا)
-
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور
-
شهردار
-
مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
-
مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه ریزی
-
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (دبیر شورا)
-
سه نفر از هنرمندان با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تایید معاون صنایع دستی کشور
وظایف:
-
وظایف ترویجی_آموزشی
-
وظایف حمایتی
وظایف ترویجی-آموزشی:
1. بکارگیری نمادهای صنایع دستی در مناظر شهری و بین شهری مانند ورودیهای هر شهر، بوستانها، میادین و خیابانهای اصلی و مرتبط با صنایع دستی
2. گسترش تبلیغات صنایع دستی شهر در سطح ملی و بینالمللی از طریق تهیه و توزیع گسترده اقلام تبلیغاتی (بروشور و کاتالوگهای تبلیغاتی چندزبانه، تبلیغات مجازی، تبلیغات رسانهای و دیجیتال).
3. فراهم آوردن شرایط مناسب جهت تعامل میان هنرمندان شهر با دیگران شهرهای جهانی ثبت شده مانند شرکت در نمایشگاهها و برگزاری بازارچههای فروش و فروشگاههای ثابت و غیره
4. فضای مناسب آموزش برای آموزشهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صنایع دستی در مراکز خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی، دانشکدههای مختلف مرتبط با رشتههای صنایع دستی، مراکز و موسسات آموزش عالی، هنرستانها و مراکز آموزشی آزاد)،
5. تهیه کتب آموزشی و علمی مرجع، کتب آموزشی و مهارتی، تهیه بستههای برنامههای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی.
وظایف حمایتی:
1. حمایت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل:
الف - وجود سیستم حمل و نقل جاده ای و شبکه راه های پیوسته بین نقاط شهری و روستایی
ب - وجود سیستم حمل و نقل جاده ای شهری و درون شهری و بین شهری
ج - وجود سیستم حمل و نقل هوایی جهت جابجایی مسافر و کالا
2. حمایت و توسعه زیرساخت های اقتصادی:
الف - سیستم بانکی و شبکه مبادله اقتصادی الکترونیکی
ب - شبکه بیمه هنرمندان و محصولات آنها
ج - شبکه بورس کالا ویژه محصولات صنایع دستی
3. حمایت و توسعه فضاهای تجاری:
الف - مراکز و مجتمع های تجاری صنایع دستی
ب - بازارهای ثابت صنایع دستی شهری و روستایی
ج - بازارچه های فصلی و موسمی صنایع دستی شهری و روستایی
د - نمایشگاههای ثابت صنایع دستی
هـ - دهکده صنایع دستی
پیرو بند 2 وظایف تشکیلاتی و در راستای آمادهسازی عناوین قابل بحث در شورا کلانشهر جهانی گوهرسنگها و همچنین وظایف ترویجی آموزشی و حمایتی، تشکیل کارگروههای تخصصی زیر مورد نظر میباشد.
• کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات شهری
اعضا: نماینده استانداری، نماینده شهرداری،نماینده صدا و سیما
• کارگروه آموزش
اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
• کارگروه بازرگانی و حمایت از تولید
اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
• کار گروه روابط بین الملل
اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
• کارگروه ترویج
اعضا: نماینده استانداری، نماینده شهرداری،نماینده صدا و سیما
• کارگروه اقتصاد
اعضا نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
• کارگروه پژوهش
اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل، نماینده صنایع دستی، نماینده زمین شناسی، نماینده دانشگاه فردوسی، کانون جواهرات و سنگ های قیمتی ایران
• کار گروه استاندارد
اعضا: نماینده استانداری، نماینده مدیریت و برنامه ریزی، نماینده روابط عمومی اداره کل
چشم انداز:
فرصت های بخش خصوصی برای ورود:
-
اکتشافات سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی
-
فراوری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی
-
مدیریت بازاریابی و فروش
-
ژئوتوریسم
بازارهای هدف اصلی:
-
کشورهای حوزهی خلیج فارس
-
کشور های آسیای مرکزی
-
کشورهای آسیای شرقی
ضرورت ها
-
هماهنگی بین ارگان های درگیر
-
نگاه صنعتی به بخش
-
ایجاد شهرک صنعتی و فناوری جواهرات و سنگ های قیمتی
-
ایجاد مرکز ملی سنگ های قیمتی
-
ایجاد موزه سنگ های قیمتی
-
تدوین ضوابط انگیزشی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نظیر
-
معافیت های مالیاتی
-
بخشودگی بیمه کارکنان
-
حمایت های مالی و تسهیلاتی و زیر ساختی
-
تدوین ضوابط آسان گمرکی در واردات، صادرات و ماشین آلات
راهبردها:
الف- راهبرد کلان:
ایجاد کارگروه تخصصی رفع موانع پیش روی تجارت داخلی و خارجی گوهرسنگ ها جهت ایجاد زیرساخت مورد نیاز
ب- راهبرد توسعه بازار (داخلی و خارجی)
- انتخاب مشهد به عنوان شهر معین جهت صادرات گوهرسنگها در کشور
- تلاش در جهت هماهنگی بین سازمانی توسط مدیریت استان خراسان رضوی با متولیگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان توسعه و تجارت ایران، سازمان ملی استاندارد بانک مرکزی، وزارت امور خارجه، گمرک، سازمان زمینشناسی، دادگستری، نیروی انتظامی و بخش خصوصی فعال در این عرصه
- تطبیق عرضه و تقاضا و توسعه تبلیغات و بازاریابی گوهرسنگ ها در سطوح ملی و بینالمللی
- شناسایی بازارهای جدید تقاضا در سطوح داخلی و بین المللی
- گسترش معاملات تجاری با کشورهای همجوار در جهت دستیابی به اهداف پیشبینی شده
ج_راهبردهای توسعه محصول:
-
تعریف استاندارد برای محصولاتی که قابلیت عرضه به بازارهای بینالمللی را دارد.
-
توسعه شبکه تامیین مواد اولیه از بازار داخلی و خارجی
-
توسعه بخش طراحی و توسعه محصول و ایجاد شبکه از تامیین مواد اولیه تا تولید و بستهبندی مناسب در سطح ملی و بینالمللی
-
طراحی و اجرای سیستم درجه بندی محصول
-
توسعه آموزش و تحقیقات جهت کنترل کیفیت و ارتقای محصول
-
ایجاد آزمایشگاههای تخصصی در مشهد که مورد تایید استاندارد و بانک مرکزی باشد.